Drobečková navigace

Neplecha na pódiu a modelka hlavou dolů

Odstartoval další ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Nejlepší tvůrce a umělce ocení porota křišťálovým glóbusem v objetí ženy. Pro slavný festival cenu od počátků tvoří mistři v naší sklárně. Jakými změnami během 57 let historie festivalu prošla? Proč se její předchůdkyně často kutálela na pódiu a kvůli současné podobě musela modelka viset hlavou dolů?

Vtipné, ale nedůstojné

Autorem sošky, která váží 5 kg a měří 42 cm na výšku, je fotograf Tono Stano. Zakázku dostal slovenský umělec když se ukázalo, jak je původní cena nevyhovující a nepraktická. Její tehdejší podoba vycházela z tvaru karlovarské oplatky a byla osazena v krabici od filmu. Při slavnostním předávání laureáti festivalu často nevěděli, kam s ní. Když si herci a režiséři chtěli podat ruce nebo se obejmout, běžně si ji strčili do podpaží. A stávalo se, že jim vypadla, kutálela se po pódiu a lidé se ji snažili chytit. Situace to byly často komické, nicméně cenu dehonestovaly. A tak přišel čas na změnu.

Létající modelka

Předlohou pro ženu držící glóbus byla 2. vicemiss ČR z roku 2001 Ema Černáková. Nedá se ale doslovně říct, že by stála modelem. Aby Tono Stano zachytil ideální pozici těla, musela Ema souhlasit s poměrně nevšedním postupem. Při focení s Tonem Stanem jsem visela za nohy hlavou dolů a objímala gymnastický míč. Do výšky mě vytahovali přes kladku. A tím to nekončilo, létání jsem si pak znovu “užila” i při natáčení znělky pro MFFKV,” vzpomíná Ema Černáková.

Po focení se Ema přesunula do studia sochaře Martina Krejzlíka, který jí odléval masku obličeje. Jindy si ve studiu hověla v křesílku, zatímco sochař modeloval její chodidla. Realistické ztvárnění ale nesplňovalo představu éterické múzy, proto je konečná podoba ta, kterou známe.

Nahota v secesi

Pózovat musela Ema bez oblečení. Nahota jí nevadí, vnímá ji jako velice přirozenou. „Samozřejmě je to ale jiné ve světle reflektorů, nejsem exhibicionistka,” vysvětluje Ema. Důležité je, že jsem vždy pracovala s profesionály, kteří zajistili příjemné a bezpečné prostředí, ve kterém jsem se mohla uvolnit a soustředit na cíl práce.”

Výsledná soška svým výrazem připomíná secesi nebo art-deco. A to záměrně. Tono Stano si přál, aby cena do filmového světa vplula přirozeně, evokovala něco známého z historie.

 Tono Stano

Výjimečná práce

Za jednoduchým a elegantním tvarem se skrývá náročná a precizní práce našich sklářů. Když do sklárny dorazí odlitky, je potřeba vyrobit křišťálovou kouli. Ta musí mít přesný rozměr 11,5 cm, aby perfektně sedla do náruče sošky. Na huti trvá výroba jednoho glóbusu asi 20 minut, to je ta snazší část. Pak se ale dostává do rukou brusiče, který ho musí opracovat do dokonalého tvaru a pomocí speciální hmoty ukotvit k sošce.

Za svou práci tehdy dostala Ema symbolický honorář a knihu fotografií s osobním věnováním Tono Stana. To ale není podle ní nejdůležitější. Hlavní je pocit, že jsem byla a stále jsem součástí něčeho tak výjimečného. Vždyť tuto cenu dostávají největší filmové osobnosti z celého světa,“ doplnila Ema. Kišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii si odnesly takové hvězdy, jako jsou Robert Redford, Michael Douglas, Robert de Niro, Susan Sarandon, či Helen Mirren, John Travolta, Mel Gibson nebo režiséři jako Miloš Forman nebo Oliver Stone.


K vašim službám

Omlouváme se, ale tyto webové stránky nejsou optimalizovány pro tento prohlížeč. Použijte prosím aktuální verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, popř. Safari.