Drobečková navigace

Mistrovství ruční výroby

Zakladatel naší sklárny, Ludwig Moser, byl inspirující osobností. Vizionářem, kterého poháněla touha posouvat možnosti a krásu bezolovnatého křišťálového skla na samé hranice možného. Umělcem, který čirý křišťál obohatil o exkluzivní dekory a unikátní barevnost. A hlavně člověkem, který dokázal spojit nejlepší mistry sklářského oboru, aby společně stvořili zatím nevídaná díla.

Od založení sklárny uplynulo už více než 167 let, jeho odkazu jsme však stále věrni. Každá sklenička, dekorace či umělecký objekt projde i čtyřiceti páry rukou, než jejich krása rozzáří váš interiér. Vydejte se s námi na cestu, která vás provede od první skici až po exkluzivní balení.

 

Na počátku byla myšlenka

Za návrhy děl Moser stojí nejlepší umělci z různých koutů světa. Jedno však mají vždy společné: ctí výjimečnost českého bezolovnatého křišťálu a obohacují ho o svou designovou vizi. Průzračná krása našich artefaktů z křišťálového skla začíná prostým papírem. Na něj každý z tvůrců svou ideu rozkreslí a skicu předá sklářským mistrům. Ti pak návrh na základě svých zkušeností a praktických zkoušek doplní technologickými pokyny, které pak provázejí dílo celým procesem výroby.

Dřevo a kov, které slouží sklu

Když se šablona, která vznikne podle technického výkresu, dostane do rukou „formařů“, přijde na řadu dřevo. Naše formy se nejčastěji vyřezávají a soustruží z tvrdého, čerstvého buku nebo hrušky. Abychom budoucím generacím sklářů zanechali co nejkvalitnější materiál, vysadili jsme dokonce vlastní hrušňový sad. Někdy používáme i formy kovové, a to hlavně pro často foukané modely nebo dekorace, jejichž tvar není rotační. Jedno ale mají všechny formy společné: ať už ze dřeva nebo z kovu, každá se musí vyrobit co nejpečlivěji, aby dokonale vystihla požadavky designéra.

Bezolovnaté křišťálové sklo chrání přírodu i zdraví

Teprve nyní se ke slovu dostává sklo. Střepy a takzvaný sklářský kmen (směs sklářského písku, sody, potaše, vápence a dalších složek) se za teplot kolem 1500 °C roztaví. Pak se pec nechá přirozeně chladnout. Ráno na začátku směny vyrábíme malé kusy, protože hmota je nejtvárnější. Během dne, jak teplota klesá a sklovina se zahušťuje, přicházejí na řadu masivnější a větší díla. Moserovské sklo má velmi specifické vlastnosti, především proto, že neobsahuje změkčující přísadu olova. To přináší hned několik výhod. Bezolovnaté sklo je ohleduplné k přírodě i lidem, pod jejichž rukama se rodí. Díky svému složení je také tvrdší, takže se do něj dají rýt i ty nejjemnější rytiny a dá se snadno obarvovat a odbarvovat. Jednoduše řečeno, moserovské ingredience dávají křišťálovému sklu tvrdost skály a čirost skla olovnatého, ale bez toho, že by škodilo zdraví lidí nebo přírodě.

Unikátní moserovské barvy

Sklárna Moser je světově známá svou prací s barvami. Jedinečná moserovská paleta vychází z barevnosti vybraných polodrahokamů, jako je alexandrit (světle fialový), beryl (světle zelený), topas (medově hnědý), rosalin (světle růžový), akvamarín (světle modrý) a eldor (žlutý). Aby křišťál získal svůj nezaměnitelný odstín, taví se s příměsí vzácných zemin a oxidů kovů. Barvy jsou velmi jemné a sofistikované a odlišují sklárnu Moser od konkurence. Kromě plnobarevných výrobků se moserovské barvy objevují i v přejímaných variantách s barevnou vrstvou na povrchu a podjímaných verzích s barevnou vrstvou uvnitř křišťálového díla. K těmto kombinacím se kromě křišťálu používá také sklo barvy ametystu (fialové), resedy (žlutozelené), růžové, modré, aurory (oranžové) nebo zelené.

Tvarování jako týmový koncert

Magickou žhnoucí hmotu, která se zrodila v ohni, formuje silný dech a šikovné ruce zkušených mistrů. Foukání skla je týmový kreativní proces: baňkař, pomocník a mistr spolupracují, aby společně dali kapce roztaveného skla očekávanou podobu.

Baňkař nabírá z pece hmotu na sklářskou píšťalu. Pomocník přidá další sklo a pomocí dechu a rozličných nástrojů budoucí skvost předtvaruje. Až teď přichází na řadu foukání do formy, které zajistí správný tvar a rozměry.

O finální kroky se stará mistr. Zkušeně zachází s kovovými a dřevěnými nástroji a pomůckami, a pokud je to potřeba, nahřívá si polotovar v peci. Aby byl výsledek perfektní, kontroluje proporce a velikost podle kovové šablony. Až když je s výsledkem naprosto spokojený, převeze odnašeč výrobek do chladicí pece. Tam sklo, podle toho, jak silnou má stěnu, několik hodin až několik dní postupně chladne, aby pak předstoupilo před přísnou kontrolu kvality. Sebemenší nedokonalost a výrobek se vrací jako střepy zpátky do sklářské pece. 

První výrobky hotovy. Pokud však projdou přísnou kontrolou

Přichází jemná ruční práce. Výrobky precizně začistí, aby vynikl jejich tvar a čirost českého bezolovnatého křišťálu. A jen pokud je druhá kontrola kvality uzná za nekompromisně bezchybné, mohou se dále brousit a zdobit. Hladké výrobky bez dekorů se mohou rovnou expedovat zákazníkům.

Mistrovská disciplína dekorativního brusu

O dalším osudu každého kousku teď rozhodují brusiči. Poznáte je snadno. Oblečení do zástěr, se špunty v uších a sluchátky sedí na vysokých židlích, ze kterých mohou broušení lépe kontrolovat.

Hranařský brus se provádí na ploše vodorovně uloženého kotouče a je proto rovinný. Kuličský brus vzniká na obvodu svislého kotouče a tvoří proto zakřivenou plochu. Celý proces začíná takzvaným natrháváním, při kterém se odstraní nadbytečná skleněná hmota. Následují broušení a jemnění, při kterém dostává dílo konečný tvar, leštění a leštění na vysoký lesk. Na konci je pak dílo, jehož velikost a tvar odpovídá vizi výtvarníka a povrch se blíží dokonalosti.

I po broušení následuje opakovaná kontrola kvality. Ta rozhodne, zda je možné výrobky předat k dalšímu dekorování nebo, pokud už jsou hotové, k balení a expedici.  

Zdobení drahými kovy

Malování na sklo patří již od samotného vzniku sklárny k jejím královským technikám. Výsadní postavení má pochopitelně zdobení 24karátovým zlatem a platinou. Před dekorováním se musí každý kousek skla nejprve pečlivě vyčistit. Až pak malířky nanesou na křišťál šablony a metalický roztok. Výsledkem jsou luxusní lemy sklenic, ale i komplikované obrazce a dekory, jak je určily technické specifikace. Podle druhu kovu se vytvoří jedna či dvě vrstvy, po výpalu ve vypalovací peci se matný zlatý dekor ručně rozleští achátem a hematitem.

Týdny a měsíce vzniká rytina, jejíž hodnota přetrvá věky

Nejnoblesnější a nejsofistikovanější dekorativní technikou, kterou Ludwig Moser a jeho následovníci rozvinuli na nevídanou úroveň, je rytina. Její perfektní provedení chce zkušeného umělce. Vyžaduje pozoruhodný talent, estetické cítění, sílu, manuální zručnost a neobvyklou pečlivost. A právě takto výjimeční jsou rytci Moseru. Jednomu z nich, Tomáši Lesserovi, byl v roce 2020 za jeho mistrovství udělen titul rytíře francouzského Řádu umění a literatury. 

Požadovaný motiv se nejprve nakreslí na jemný papír a z něj potom přenese na vázu, nebo třeba skleněný blok. Aby byla místa pro rytinu dobře patrná, zvýrazňují se křídou a voděodolným značkovačem. Teprve potom začíná vlastní rytí, při kterém mistr rytec odebírá křišťál s pomocí brusné emulze a malých kotoučů upnutých v ryteckém stroji. Jedné rytině se autor věnuje dlouhé týdny i měsíce. Čas zde ale nehraje takovou roli: důležitý je výsledek a jeho dokonalost.

Poslední krok na cestě k vám

Všechny hotové výrobky se sejdou v centru výstupní kontroly. Pouze ty, které snesou nejpřísnější měřítka kvality, pak opatříme logem. Ke každému navíc připojíme certifikát stvrzující původ v naší sklárně a kartu s vyznačeným číselným kódem konkrétního inspektora kvality, který svým nekompromisním zrakem produkty prověřil.

Exkluzivní výrobky si zaslouží odpovídající balení. Dáváme si záležet nejen na jeho vzhledu, ale na srdci nám leží i životní prostředí. Na obaly proto používáme zejména plně recyklovatelné materiály. Jsme hrdí, že díky promyšlenému přístupu dorazí k našim zákazníkům v naprostém pořádku 99,85 % všech odeslaných zásilek. Budeme se těšit, že se jedním z nich stanete i vy.



K vašim službám

Omlouváme se, ale tyto webové stránky nejsou optimalizovány pro tento prohlížeč. Použijte prosím aktuální verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, popř. Safari.