• Úvod
  • breadcrumb-arrow
  • Blog
  • breadcrumb-arrow
  • 1900: JAK SE MOSER NAVŽDY ZAPSAL DO SKLÁŘSKÝCH DĚJIN
23. února 2020

1900: JAK SE MOSER NAVŽDY ZAPSAL DO SKLÁŘSKÝCH DĚJIN

Rok 2020 má zatím jen tu nejlepší pověst – na každý pád je skloňován jako nový a pozitivní začátek.

Tak uvidíme, nechme se překvapit. Už teď je ale jasné, že jedna významná symbolika tu bezesporu je. 120 let od velkého očekávání a oslav lidského pokroku i snažení! Do 20. století vstoupila s rokem 1900 významně i sklárna Moser.

Ty pravé úspěchy a výrazné změny se nedějí ze dne na den, ale mají pevné základy. Ty začal Ludwig Moser postupně budovat už během posledních desetiletí 19. století. Silnější start než koupi a otevření vlastní výroby si jen těžko můžeme představit. Ludwig Moser se tímto úspěchem ale nenechal uspokojit. Veškerou energii soustředil do včasné reakce na soudobé změny ve společenském a kulturním životě. Důraz na kvalitní ruční práci, inspirace v přírodě a umění Dálného východu, které vykrystalizovaly ve zcela nový styl: secesi, jej proto nemohly minout. Jednou z devíz karlovarských sklářů bylo samozřejmě umělecké rytectví, a právě to se stalo hybnou kreativní silou pro secesi v moserovském podání.

Vývoj rytých florálních motivů, v počátcích podněcovaný belgickými či francouzskými vzory, vyústil roku 1899 ve specifické variantě, provedené rytinou hluboce zasahující do hmoty skla. Secesní stylizace je docíleno táhlým zvlněním stonků a listů květin plynule přecházejících z jedné stěny vázy na druhou a postupně obepínajících celý plášť. Hluboké zářezy pronikají do hran a záměrně narušují pevný tvar a celistvost nádoby, modelují její obrys. Název? Zprvu příznačný: „moderne Plastik“, poté „Eckentiefgravur“, pod kterým je tato technika dodnes známá jako Moser vynález.

Reflexe a zpracování aktuálních trendů jsou jedna věc, na druhé straně ale nutně stojí i pohled vpřed. A i Ludwig Moser věděl, že jen tak mezi světovou sklářskou špičku vynikne. Svým řemeslníkům proto zadal úkol, který se na počátku mohl jevit až nereálně. Složité provedení florálních motivů obletovaných hmyzem a ptáky, kombinující různě barevné hutní nálepy s drobnou rytinou a s malbou reliéfním či transparentním emailem, mělo předvést šíři technologického vybavení a řemeslných schopností sklárny. Vzniknout měla kolekce o šesti desítkách nových váz, pohárů, misek, flakónů, džbánů a dalších tvarů ozdobného i stolního skla.

A stalo se – pod názvem „Karlsbader Sezession“ byla vyrobena na světě do té doby opravdu nevídaná sklářská krása. Za ambiciózním plánem byla od počátku jasná motivace – Světová výstava v Paříži plánovaná pro významný rok 1900. Pak už se příběh toho, jak sklárna Moser vstoupila do nové éry, začíná odvíjet poměrně rychle. Karlovarské sklo se představuje v samostatné expozici v rakousko-uherské sekci v Grand Palais a jasně ukazuje, že Ludwig Moser chce posouvat v řemeslu hranice. Kromě „Karlsbader Sezession“ výprava přivezla i horkou novinku dle secesního vkusu, již zmíněnou „Eckentiefgravur“.

Jak to dopadlo? Mezi 76 000 vystavovateli z celého světa si Ludwig Moser odvezl stříbrnou medaili. A nejen to! Spolu s ní i velký zájem císařů, králů a šejků. Unikátní techniky „Eckentiefgravur“ a barevných florálních motivů provázely sklárnu dál a daly základ novým přelomovým technikám, jako je intarzie. A hlavně – po roce 1900 jméno Moser díky Světové výstavě celosvětově rezonuje. Na řadu přichází ocenění od perského šáha Mozaffara-ed-Din a dvorní dodavatelství na další významná místa, včetně dvora císaře Františka Josefa I. nebo anglického, italského a portugalského panovníka.

Úspěch to byl opravdu křišťálově zářivý a Ludwig Moser se mohl společně se svými syny pustit do dalších pokroků a objevování. Rezonuje ve Vás silně moserovská progresivní nátura? Pak není o čem pochybovat – s rokem 2020 začíná i pro Vás důležitá dekáda.

Dále by Vás mohlo zajímat

© 2019 MOSER, a.s. Všechna práva vyhrazena.